czwartek, 23 czerwca 2011

Wystawa Rafała Olbińskiego ,,O prawdziwym obliczu plakatu”




,,ODKRYWANIE ŚWIATA”
,,Upadamy wtedy, gdy nasze życie przestaje być codziennym zdumieniem…”
(A.Rojek, Myslovitz ,,Mieć czy być”). 

Człowieka zdumiewa życie dopóki istnieją w nim; ciągła niepewność, niedopowiedzenia, coś ukrytego, a intrygującego i tajemniczego. Na zasadzie zdumiewania działają także prace Rafała Olbińskiego. Artysta jakby zaszyfrował świat w obrazach używając do tego swoich ulubionych znaków, którym ,,nadał magiczną moc”.
Uczestnicząc w wystawie pt. ,,Prawdziwe oblicze plakatu” mamy możliwość odbyć inspirującą wędrówkę po wielowymiarowym świecie, jaki stworzył artysta. Świat ten jest surrealistyczny i bajkowy. Prowokuje nas do myślenia i pobudza wyobraźnię. Specyficzny nastrój plakatów sprawia, że odbiorca może poczuć się, jakby sam uczestniczył w świecie, jako jedna z baśniowych postaci. Atmosfera cechująca plakaty\ rysunki Olbińskiego może wprawić nas w zdumienie, gdyż operuje wieloznacznością i niedomówieniami. Artysta potrafi pojęciom oczywistym, pozornie jednoznacznym nadać drugi wymiar. Przyglądając się obrazom z każdą chwilą odbiorca odkrywa coś nowego, zagłębia się w kolejne warstwy znaczeń (sam Olbiński charakteryzuje swoje prace, jako ,,malarstwo metaforyczne”). Percepcja dzieł malarskich artysty jest niczym wędrówka po świecie nasyconym magią, pełnym zagadek, zaułków. Wędrówkę można odbyć zarówno w sensie przenośnym (dzięki wyobraźni), jak i dosłownym − możliwości przestrzenne galerii sprawiają, że odbiorca może stopniowo wkraczać do ,,świata baśni”. Następnie wędrówka odbywa się w głąb do korytarzy, przedsionków, gdzie można spotkać najrozmaitsze postaci od Romea i Julii, Mistrza i Małgorzatę, przez Króla Edypa, Rusałkę, Chopina po kobiety – syreny, kobiety – anioły i inne baśniowe stworzenia utworzone na kanwie realnych postaci. Wędrówka ta okazuje się kroczeniem po labiryncie, choćby ze względu na dowolność umieszczonych na ścianach dzieł, które nie sposób uporządkować według określonego kryterium. Ponadto sama specyfika obrazów – ich zagadkowość, metaforyka wprawia odbiorcę w stan ciągłego poszukiwania właściwej drogi. Labirynt ten tworzy: 50 plakatów operowych i ponad 20 rysunków z kolekcji własnej artysty uważanego za  - ,,Króla plakatu operowego”. Sam Olbiński przyznał (żartując) podczas wernisażu wystawy, że : ,,To jest też taki surrealistyczny paradoks naszej cywilizacji, że taki facet, jak ja, który nie ma słuchu za grosz, robi się ekspertem od muzyki”. Jednak sposób w jakim artysta interpretuje w swoich pracach muzykę sprawia, że uzyskuje ona dodatkowy walor – malarskość nasyconą metaforyką z pogranicza symbolizmu i surrealizmu.
            Rafał Olbiński jest niedoścignionym twórcą plakatu operowego na całym świecie. Z pochodzenia Kielszczanin. W 1969 r. ukończył Politechnikę Warszawską (Wydział Architektury). Po studiach zajął się grafiką współpracując z czasopismem Jazz Forum. W 1981 r. wyemigrował do Paryża, a rok później na stałe do Nowego Jorku (tu też zmienił imię i nazwisko z Chałupków na Olbiński – będące panieńskim nazwiskiem matki). Jego prace są eksponowane w renomowanych galeriach i muzeach m.in. w Bibliotece Kongresu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Cornego Fundation w Nowym Jorku. Olbiński ponadto współpracuje z prestiżowymi czasopismami, jak np. ,,Newsweek”, ,,New York City Times”, ,,Der Spiegel”, których okładki często stanowią jego prace. Jego twórczość jest szeroko nagradzana na wielu konkursach międzynarodowych.
Na wystawie w Galerii Gardzienice znalazły się plakaty i rysunki ze spektakli New York City Opera , Philadelphia Opera oraz polskich teatrów operowych.. Wśród plakatów\ rysunków znalazły się m.in. ,,Kopciuszek” J. Straussa, ,,Salome” R. Straussa, ,,Napój miłosny” G. Donizettiego, ,,Lorelei” A. Cataloniego, ,,La Donna del Lago” G. Rossiniego, ,,Rusałka” A. Dworaka, ,,Turandot” G. Pucciniego, ,,Un Ballo Maschera” G. Verdiego. W pracach Olbińskiego nastrojowość przejawia się w zaskakującym uchwyceniu chmur, okien i łuków otwartych na kontrastujące z tłem krajobrazy. Motywem przewodnim, a zarazem ulubionym dla artysty są kobiety. Ukazane są same lub często w subtelnym toczącym się niemal na skraju podświadomości układzie ,,relacji” z mężczyzną. Postać kobieca na obrazach mimo, że jest dominująca to i tak mężczyzna okazuje się tu być zdobywcą i zdobyczą. Dla kobiety wydaje się on być sensem i celem mimo, że to on kroczy ku niej, rozciąga linę w jej kierunku, czy przechodzi morze by być z nią. Olbiński eksponuje nie tylko cielesność kobiecą, ale też jej świat duchowy, który interpretuje w charakterystyczny dla siebie sposób np. naga kobieta stojąca w pokoju z oknami na dzień i noc (,,Wizyta”), czy opierająca nogi na księżycu i patrząca w gwiazdy (,,Trzeci wymiar czasu”), spoglądająca w skupieniu na profil męski zarysowany dymem (,,La Boheme”) oraz wiele innych obrazów ukazujących kobiety w stanie oczekiwanie, przeistaczania się w syreny, anioły lub zespolone z naturą, by najpełniej wydobyć ich przeżycia wewnętrzne.
W uchwyceniu skomplikowanej natury kobiecości artysta posłużył się poetyckimi metaforami, które nadały tym obrazom klimat sennych marzeń.
Plakaty Olbińskiego pod względem estetycznym charakteryzują się specyficzną kreską i czcionką co wpływa na ich rozpoznawalność. W pracach artysty można odnaleźć nie tylko walory estetyczne i artystyczne, ale i cząstkę siebie – poszukiwacza i odkrywcy, który nie chce poddawać się, upaść, ale ciągle odkrywać świat . Choć Rafał Olbiński w swoich dziełach prezentuje nam świat odmienny od realnego to jednak uniwersalność przekazu może okazać się tym - ,,prawdziwym obliczem”, czyli wskazówką, że świat wymaga ciągłego odkrywania i doszukiwania się w nim tego co nie zostało nam bezpośrednio ukazane. Odkrywanie tego prawdziwego oblicza, sensu życia. W Polsce projekty Rafała Olbińskiego to obok prac takich twórców, jak  chociażby Jarosław Kukowski, Wojciech Siudmak, Jacek Kowalski – Yerka, czy Zdzisław Beksiński  jedne  z popularniejszych i wartościowszych dzieł podejmujących tematykę surrealizmu. Wnoszących w naszą codzienność coś ‘nadrealnego’, a zatem zdumiewającego.
Wernisaż wystawy Rafała Olbińskiego - ,,Prawdziwe oblicze plakatu” odbył się w Galerii Gardzienice w Lublinie dn. 26 maja 2011 roku o godz. 18. Wystawę można oglądać do dnia 21.06.2011 r.


 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz